Bureau Jeugdzorg Limburg is wettelijk verplicht om een cliëntdossier in te richten. Het gaat om het vastleggen van informatie die voor een goede hulpverlening en een goede uitvoering van de maatregel noodzakelijk is. Een zorgvuldig bijgehouden (cliënt)dossier is van belang voor de kwaliteit en de continuïteit van de hulpverlening. Ook ingeval een jeugdbeschermer of jeugdreclasseerder wordt waargenomen of vervangen door een collega, moet de hulpverlening gecontinueerd kunnen worden. Uit het dossier moet duidelijk worden wat de situatie van de cliënt is, welke problemen er zijn, welke hulp er is ingezet e.d.

Wat zijn rechten van jeugdigen en ouders met betrekking tot inzage dossier?

Jeugdigen en ouders hebben het recht om hun dossier in te zien. Ouders kunnen alleen gegevens inzien over zichzelf of over hun kind, jonger dan 16 jaar, waarover zij gezag hebben. Gegevens over andere personen in het gezinsdossier kunnen alleen worden ingezien met toestemming van die ander. Daarnaast maken wij altijd de afweging of de ouder, bij inzage in het dossier, geen informatie krijgt over derden, waar de ouder geen recht op heeft. Wij wegen hierbij ook af of het inzien van het dossier in het belang van de jeugdige is.

Of een verzoeker het dossier mag inzien, wordt beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

  • Is de verzoeker een jeugdige jonger dan 12 jaar dan heeft hij/zij toestemming nodig van diens wettelijk vertegenwoordiger;
  • Is de verzoeker een jeugdige tussen de 12 en 16 jaar en in staat om zijn/haar belangen te beheren, dan is toestemming nodig van de jeugdige zelf en diens wettelijk vertegenwoordiger;
  • Is de verzoeker een jeugdige ouder dan 16 jaar en in staat om zijn/haar belangen te beheren, dan dient de jeugdige zelf toestemming te geven;
  • De verzoeker is een (voormalig) cliënt en meerderjarig;
  • Een ouder heeft alleen recht op inzage in de gegevens die op hem/haar zelf betrekking hebben;
  • Indien het een ouder met gezag betreft heeft deze tevens recht op inzage in de gegevens van zijn minderjarige kind(eren) die jonger dan 16 jaar zijn;
  • Indien het kind ouder dan 16 jaar is, dient hij/zij toestemming te geven voor inzage aan ouders;
  • Indien iemand uit het netwerk van de cliënt (bijv. een oma) een aanvraag doet, dan heeft hij/zij alleen recht op zijn/haar eigen informatie wat in het dossier staat.

Op basis van deze criteria zal het verzoek worden toegewezen of afgewezen. Als u van mening bent dat uw verzoek aan de criteria voldoet, ontvangen wij uw aanvraag graag. We zullen deze in behandeling nemen en u verder berichten.

Wanneer u een aanvraag wilt doen voor inzage in of verstrekking van een cliëntdossier kunt u een email sturen naar: dossierinzage@bjzlimburg.nl

Vermeld hierbij:

  • Uw naam
  • Adres gegevens
  • Relatie tot jeugdige
  • Naam jeugdige
  • Geboorte datum jeugdige
  • Benodigde documenten; het hele dossier/specifieke documenten

Na het indienen van de aanvraag zal er contact met u gezocht worden door een medewerker van Bureau Jeugdzorg Limburg voor een identiteitscheck. Dit houdt in dat er een video oproep zal plaatsvinden met de vraag om uw ID kaart of paspoort te laten zien. U kunt hiervoor ook een afspraak maken op één van onze locaties.

Als er een aanvraag wordt gedaan voor inzage of verstrekking van het dossier, behandelen wij uw verzoek binnen één maand. In uitzonderlijke gevallen kan dit verlengd worden met twee maanden wanneer het een complex of uitgebreid verzoek betreft. Mocht dit van toepassing zijn wordt u hierover binnen een maand na datum aanvraag geïnformeerd.

De jeugdige en de ouder hebben, naast het hierboven genoemde recht op inzage, ook recht om het volgende te vragen aan BJZ:

  • Correctie van zijn persoonsgegevens als er sprake is van feitelijke onjuistheden.
  • Vernietiging van het dossier.