Medewerkers van Bureau Jeugdzorg Limburg zetten zich iedere dag in om de ontwikkelings-mogelijkheden van jeugdigen te vergroten. Toch kan het voorkomen dat bv. een jeugdige of een ouder ergens ontevreden over is, het niet eens is met de begeleiding van BJZ of vindt dat hij onjuist bejegend is. Klachten kunnen worden ingediend door een jeugdige, een ouder, een voogd, degene die – anders dan als ouder – het gezag over de jeugdige uitoefent of een pleegouder.
In geval van een klacht worden de volgende stappen onderscheiden:
1. Gesprek met hulpverlener
Bespreek de klacht eerst met de hulpverlener van BJZ en probeer samen een oplossing te vinden.
2. Bemiddelingsgesprek met hulpverlener en teamleider
Als dit niet lukt of als de klacht volgens klager te ernstig is, dan kan de klacht gemeld worden bij de teamleider van de hulpverlener en kan een bemiddelingsgesprek gevraagd worden. Het bemiddelingsgesprek vindt dan binnen zes weken plaats. Betreft de klacht bijvoorbeeld de teamleider of de gedragswetenschapper, dan zal de regiomanager bij het bemiddelingsgesprek aanwezig zijn.
3. Onafhankelijke klachtencommissie
Als het bemiddelingsgesprek niet tot een oplossing leidt of de klager wil direct naar de klachtencommissie, kan een officiële klacht worden ingediend bij de onafhankelijke klachtencommissie van BJZ. Een klacht kan worden gericht aan:
Klachtencommissie Jeugdzorg
Postbus 34
6040 AA Roermond
E: klachtencommissie@bjzlimburg.nl
Een klacht dient schriftelijk te worden ingediend. De klacht dient in ieder geval te bevatten:
- Een aanduiding van de tijd waarop en de plaats waar (welk bureau) de gedraging heeft plaatsgevonden. Een klacht over een gedraging die langer dan een jaar geleden is, hoeft niet in behandeling te worden genomen en is niet ontvankelijk.
- Een beschrijving van de gedraging, waarop de klacht betrekking heeft.
- Naam en adres van de klager.
- De naam van de medewerk(st)er(s) tegen wie de klacht gericht is.
Bepaalt de Klachtencommissie dat zij bevoegd is de klacht te behandelen (de klacht is ontvankelijk), dan wordt de klager uitgenodigd voor een gesprek met de Klachtencommissie (een zitting). Hier kan hij zijn verhaal doen. Bij de zitting is ook de medewerker aanwezig op wie de klacht zich richt en vaak ook zijn teamleider. De Klachtencommissie luistert zowel naar het verhaal van de klager als naar het verhaal van de hulpverlener en stelt aanvullende vragen. Vervolgens neemt de Klachtencommissie een beslissing. Deze ontvangt de klager schriftelijk, met daarbij ook de reactie van de Raad van Bestuur.
De Klachtencommissie is er niet voor klachten over besluiten van de Kinderrechter.
Meer informatie is te vinden in de bijgevoegde documenten:
Niet eens met de uitspraak van de Klachtencommissie?
Is de klager het niet eens met de uitspraak van de onafhankelijke klachtencommissie of met de reactie die de Raad van Bestuur van BJZ hierop geeft, dan kan de klacht worden voorgelegd aan de Nationale Ombudsman (T: 0800-3355555, gratis).
Hulp en ondersteuning door Jeugdstem/AKJ
Alle (pleeg)kinderen, jongeren, (pleeg- of groot) ouders en verzorgers die te maken hebben met de jeugdhulp, hebben recht op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Zij kunnen daarvoor terecht bij Jeugdstem/Advies- en klachtenbureau Jeugdzorg. Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting. Jeugdstem informeert over rechten en geeft advies. Ook kan Jeugdstem ondersteunen bij het opstellen van een klachtbrief en bij een gesprek met BJZ. Vertrouwenspersonen van Jeugdstemzijn onafhankelijk en niet in dienst bij BJZ.
Bel naar 088-555 10 00 of chat met een vertrouwenspersoon via de website Jeugdstem.
Tuchtrecht
Een medewerker van Bureau Jeugdzorg moet handelen volgens normen die passen bij het beroep van jeugdzorgwerker. Deze normen zijn vastgelegd in een Beroepscode. Daarin staat bijvoorbeeld dat een jeugdzorgwerker met respect om moet gaan met cliënten. En dat hij of zij moet overleggen met cliënten om te proberen tot overeenstemming te komen over de hulp die ze krijgen, ook als het gaat om hulp die niet vrijwillig is.
Als een jeugdige, een ouder of een andere belanghebbende vindt dat een van onze medewerkers zich niet houdt aan deze Beroepscode kan deze een klacht indienen in het kader van het tuchtrecht. Een klacht via het tuchtrecht staat los van een klacht via de klachtenregeling van Bureau Jeugdzorg.
Iedere belanghebbende kan een klacht indienen bij SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd). Een ‘belanghebbende’ is een persoon of organisatie die betrokken is (geweest) bij het (beroepsmatig) handelen van de betreffende jeugdprofessional. Een klacht bij SKJ moet gaan over het beroepsmatig handelen of nalaten van de jeugdprofessional. Een klacht kan tot drie jaar na het handelen of nalaten van de jeugdprofessional worden ingediend. Dit wordt ook wel de verjaringstermijn genoemd.
Voor zowel een klager als een hulpverlener is de behandeling van een klacht een spannende gebeurtenis. Het is daarom belangrijk dat wordt gekeken of de klacht op een andere manier kan worden opgelost. Zie hiervoor ook deze wegwijzer van SKJ.
Een klacht bij SKJ kan worden ingediend via het digitale klachtformulier. In deze infographic wordt uitgelegd hoe een klacht kan worden ingediend tegen een SKJ-geregistreerd jeugdprofessional. Jeugdstem/AKJ kan eventueel ondersteunen bij het indienen van de klacht. Ook kan Jeugdstem/AKJ ondersteunen in het vervolg van de procedure en tijdens een eventuele mondelinge behandeling van de klacht. Klik hier voor de site van Jeugdstem/AKJ.
Meer informatie over het tuchtrecht is te vinden op https://skjeugd.nl/