Denise / 02-09-2025

Vooruitblik 2025

Het werk van de cliëntenraad lijkt misschien vanzelfsprekend, maar goede resultaten behaal je niet zomaar.

Een goede samenwerking binnen de cliëntenraad én een positief-kritische houding richting BJZ zijn daarbij essentieel.

En uiteraard is het contact met cliënten, jeugdigen en ouders/verzorgers die te maken hebben met jeugdbescherming en jeugdreclassering de basis om de gemeenschappelijke belangen te behartigen.

Speerpunten cliëntenraad 2025

Met de uitbreiding van de cliëntenraad in 2025 komen er nieuwe uitdagingen en een verdere verdeling van taken. Daarom heeft de cliëntenraad de volgende speerpunten voor 2025 geformuleerd:

  • Vergroten van de bekendheid van de cliëntenraad bij cliënten van BJZ en binnen de organisatie zelf.

  • Onderzoeken van mogelijkheden voor het opzetten van een deskundigenpanel of klankbordgroep vanuit de achterban van jeugdbescherming en jeugdreclassering.

  • Opvolgen van de initiatiefnota over verbetering van de verslaglegging door BJZ-medewerkers voor rechtbankprocedures (gestart in 2023).

  • Vervolg geven aan de informatienota over meldingen bij Veilig Thuis door BJZ (aanzet november 2024).

  • Bijdragen aan de verbetering van het cliënttevredenheidsonderzoek (CTO) en de exit-vragenlijsten van BJZ.

  • Actieve werving van nieuwe leden voor de cliëntenraad.

Wil jij meer informatie, heb je tips of suggesties, of ben je geïnteresseerd om lid te worden?
Neem contact op via: meedoen@bjzlimburg.nl